×

تا اطلاع ثانویه بعضی از لینک و دکمه ‌های این سایت غیرفعال می‌باشد. در صورتی که مشکلی در اجرای سایت بود از ctrl + F5 استفاده کنید.

×

فالو کن و تخفیف بگیر!

با دنبال کردن پیج ما در اینستاگرام و کانال ما در تلگرام، برای سفارش پروژه از این شرکت تا ۱۵ درصد تخفیف دریافت کنید.


اینستاگرام تلگرام

تغییر ایکون قفل گوگل و ایکون جدید گوگل برای تنظیمات سایت


گوگل اعلام کرده که قرار هست ایکون قفل در مرورگر کروم، که در کنار ادرس سایتهایی که از https استفاده میکنن ظاهر میشه، رو تغییر بده و اون رو به ایکونی که تغییر تنظیمات و دسترسی های سایت رو القا میکنه تغییر بده.

google's new web settings icon
نمای ایکون جدید گوگل

تغییر ایکون قفل 🔒 گوگل

گوگل اعلام کرده که قرار هست ایکون قفل در مرورگر کروم، که در کنار ادرس سایتهایی که از https استفاده میکنن ظاهر میشه، رو تغییر بده و اون رو به ایکونی که تغییر تنظیمات و دسترسی های سایت رو القا میکنه تغییر بده. دلیل اینکار این هست که عمده افراد درک درستی از مفهوم ایکون قفل ندارن که باعث سوتفاهم های مختلف و حتی دزدی از اونها میشه. این ایکون در زمانی که استفاده از https کم بود باعث اطمینان خاطر افراد از امنیت سایتی که بازدید میکردن، میشد و گوگل با تاکید روی اون در مرورگر کروم، یکی از دلایلی رونق استفاده از پروتکل https و افزایش امنیت کلی وب شد.

google's new icon when clicked google's current icon
نمای ایکون فعلی و جدید گوگل

اما حالا اکثر سایتها از https برخوردارن و در حالی که استفاده از https در بین یک میلیون سایت محبوب جهان در سال 2013 حدود 14 درصد بود، حالا به جایی رسیده که 95 درصد صفحات بازدید شده در مرورگر کروم در ویندوز دارای https هستن. بنابراین این ایکون دیگه معنای سابق رو نداره و وقتی امکان استفاده از https برای همه سایتها به راحتی با چند کلیک قابل فعال شدن هست، معنای اون در حال حاضر صرفا این هست ارتباط شما با اون سایت امن هست و این ایکون هیچ ربطی به اعتبار سایت، امن بودن سایت و غیره نداره و هنگامی که تقریبا تمام سایتهای فیشینگ و دزدی دارای https هستن، داشتن درک سابق میتونه به ضرر خیلی از افراد تموم بشه.

تحقیقات بر روی ایکون قفل گوگل

حتی طی تحقیقات گوگل روی رابط کاربری، وقتی از داوطلبان خواسته شد که اعتبار یک سایت خرید انلاین فرضی رو چک کنن، نگاه اونها به ایکون قفل بالا بود و وقتی در یک سوال چند گزینه ای از اونها درباره انتظارشون از این وب سایت که ایکون قفل داره، پرسید شده، تنها 11 درصد اونها یک گزینه درست که امن بودن ارتباط با وب سایت هست رو به تنهایی انتخاب کردن.

google's reserches on lock icon
تحقیقات رابط کاربری گوگل

جمع بندی

در نتیجه گوگل قرار هست از نسخه 117 کروم که چند ماه اینده منتشر میشه، ایکون قفل رو به ایکونی که تغییر تنظیمات و دسترسی های سایت رو القا میکنه، تغییر بده تا بدین صورت اعتماد بیش از حد کاربران به این ایکون رو کاهش بده و عملکرد اصلی این دکمه رو نشون بده. سایتهایی که هنوز از https استفاده نمیکنن هم کماکان با ایکون قرمز و علامت هشدار نمایش داده میشن تا به مهاجرت به https تشویق بشن و کاربران به اونها اعتماد نکنن.

امیدواریم این مطالب برای شما مفید واقع شده باشد، متشکریم که به سایت ما سرزدید. ما مقاله های جالب دیگری نیز داریم که میتوانید در این سایت به صورت رایگان بخوانید.